Data dodania: 26 kwietnia 2024 Autor: Rafał Gliński

Jak zgłosisz szkodę z ubezpieczenia turystycznego?

Przed niespodziewanymi wydatkami na wyjeździe chroni ubezpieczenie podróżne. Sprawdź, jak wygląda proces likwidacji szkody z ubezpieczenia turystycznego. Dowiedz się, jakie prawa przysługują ubezpieczonym w ramach polisy podróżnej oraz jakie warunki trzeba spełnić, aby otrzymać odszkodowanie.
zgłoszenie szkody
Z tego artykułu dowiesz się:
  1. Jak postępować po szkodzie w ubezpieczeniu podróżnym?
  2. Jak kontaktować się z ubezpieczycielem w podróży?
  3. Jak wygląda zgłoszenie szkody z polisy podróżnej?
  4. Jak zgłosić wizytę u lekarza w ramach ubezpieczenia kosztów leczenia?
  5. Jak zgłosić szkodę w ramach podróżnego NNW?
  6. Jak zgłosić szkodę w ramach OC w życiu prywatnym?
  7. Jak wygląda proces likwidacji szkody z ubezpieczenia turystycznego?

Szkoda z polisy turystycznej – co robić?

Ubezpieczenie turystyczne zapewnia wsparcie w nagłym wypadku w podróży. By je uzyskać, trzeba zgłosić ubezpieczycielowi zaistniałą szkodę. Towarzystwo na podstawie przekazanych informacji ustali tryb działania i poinstruuje, co dalej należy zrobić, aby uzyskać niezbędne wsparcie. Żeby jednak cały proces likwidacji szkody ruszył, ubezpieczyciel musi wiedzieć, że w ogóle doszło do wypadku.

Jak postępować po szkodzie na wyjeździe?

O wypadku podczas obowiązywania umowy ubezpieczenia należy informować na bieżąco. Towarzystwa na ogół zaznaczają, że trzeba powiadomić o zdarzeniu niezwłocznie po jego wystąpieniu, czyli najszybciej jak to jest możliwe. Dotyczy to zwłaszcza wydarzeń, które mają miejsce za granicą, chociaż i w kraju nie należy zwlekać z kontaktem z ubezpieczycielem. Poniżej zamieszczany uniwersalną instrukcję działania w 4 prostych krokach po wystąpieniu szkody ubezpieczeniowej podczas zagranicznego wyjazdu.

Jak wygląda likwidacja szkody krok po kroku? (od strony ubezpieczonego)

  1. Skontaktuj się z ubezpieczycielem.
  2. Zgłoś szkodę, podając jak najwięcej istotnych szczegółów.
  3. Uzyskaj informację, jak działać dalej.
  4. Otrzymaj wsparcie w ustalony z towarzystwem sposób.

Infolinia ubezpieczyciela – pierwszy kontakt

Masz wypadek lub inną awaryjną sytuację podczas podróży i co wtedy robisz? W pierwszej kolejności powinieneś skontaktować się bezpośrednio ze swoim ubezpieczycielem. Twoje towarzystwo zapewne ma całodobową infolinię – odszukasz jej numer na polisie. Powinien to być Twój pierwszy telefon (albo kolejny, jeśli sytuacja jest na tyle poważna, że wymaga wezwania pomocy), jaki powinieneś wykonać zaraz po wystąpieniu szkody.

Aby ułatwić kontakt z ubezpieczycielem w przyszłości, zapisz sobie w telefonie numer przeznaczony do likwidacji szkód. Dzięki temu w kryzysowym momencie, nie będziesz wertować dokumentów polisowych w jego poszukiwaniu. W razie czego w internecie bez problemu zawsze odszukasz numer, pod który należy dzwonić w trudnej sytuacji.

Assistance przez telefon – co zapewnia pomoc w podróży?

W ramach podróżnego assistance masz zapewnioną pomoc telefoniczną. Standardowo opiera się ona na udzieleniu niezbędnych informacji. Dzięki sprawnej obsłudze telefonicznej dowiesz się, gdzie znajduje się najbliższa apteka lub komisariat policji. Oprócz przydatnych danych logistycznych i lokalizacyjnych oferuje również profesjonalną pomoc językową lub prawną.

Telefoniczne assistance w podróży gwarantuje m.in.:

  • pomoc informacyjną i finansową (np. po utracie dokumentów, telefonu i pieniędzy),
  • wsparcie tłumacza,
  • poradę prawną,
  • wcześniejszy powrót do kraju,
  • możliwość przedłużenie pobytu za granicą,
  • transport zwłok do Polski.

Jeśli nie masz dostępu do telefonu, skorzystaj z innych możliwości kontaktu. Wielu ubezpieczycieli oferuje rozmowy przez internet (np. ogólnodostępne komunikatory internetowe).

Zgłoszenie szkody za granicą – jak wygląda?

O ile zgłoszenie szkody w kraju wydaje się dość proste, na zagranicznym wyjeździe w pierwszej chwili może sprawiać wrażenie bardziej skomplikowanego. Niezależnie od miejsca powstania (kraj czy zagranica) zgłoszenie tego typu powinno w każdym przypadku zawierać m.in.:

  • imię i nazwisko osoby ubezpieczonej,
  • numer polisy, której dotyczy zdarzenie,
  • termin i kierunek podróży,
  • datę i miejsce zdarzenia,
  • opis zdarzenia (okoliczności, przebieg, skutki),
  • dane świadków (jeśli tacy są),
  • dane podmiotu udzielającego wsparcia (np. szpitala).

W zależności od rodzaju szkody, jakiej dotyczy zgłoszenie, niezbędne może być dołączenie dodatkowych danych i pozostałych dokumentów. Informacja o nich powinna być zawarta w OWU (może być to np. policyjna notatka ze zdarzenia). Każdy wypadek powinien być solidnie udokumentowany, potwierdzony przez organ/instytucję i jak najdokładniej opisany, aby nie pozostawiał niedopowiedzeń.

Ubezpieczyciele w celu uproszczenia procesu zgłoszenia szkody na swoich stronach internetowych zamieszczają formularze, które należy wypełnić poszczególnymi informacjami. Ułatwiają one określenie rozmiaru szkody i wysokości udzielonego wsparcia ubezpieczeniowego.

Wizyta u lekarza w ramach ubezpieczenia kosztów leczenia – jak zgłosić?

Ubezpieczenia kosztów leczenia i ratownictwa medycznego to podstawa każdej polisy podróżnej. Zapewnia finansowanie hospitalizacji i transportu medycznego. Ubezpieczyciel w umowie wskazuje, do jakiej kwoty odpowiada i w jakich sytuacjach. W OWU mogą występować zapisy, co i na jakich warunkach wchodzi w zakres tych usług. Przeważnie są to nagłe i niespodziewane przypadki medyczne, a nie zaplanowane zabiegi. Z tego względu niezwykle kosztowne leczenie stomatologiczne jest wyraźnie ograniczone do określonej kwoty.

Aby skorzystać z pomocy lekarskiej za granicą w ramach ubezpieczenia turystycznego, musisz przekazać ubezpieczycielowi podstawowe informacje. Są to te same informacje, co w zwykłym zgłoszeniu, ale oprócz nich należy przedstawić rachunki za leczenie. Całość dokumentacji medycznej również najlepiej zebrać w jedno miejsce, trzymać w teczce i na wyraźną prośbę towarzystwa udostępnić do wglądu.

Szkoda w ramach podróżnego NNW – jak zgłosić?

Następstwa niespodziewanych wypadków na wyjeździe mogą mieć daleko idące konsekwencje długo po powrocie do kraju. Z tego względu lepiej zaopatrzyć się przed podróżą w ubezpieczenie NNW na czas wyjazdu. Taka polisa zadziała, jeśli ubezpieczonemu za granicą przydarzy się krzywda. Dotyczy to sytuacji m.in.:

  • kiedy osoba ubezpieczona dozna trwałego uszczerbku na zdrowiu,
  • gdy ubezpieczony poniesie śmierć za granicą.

W obu wymienionych przypadkach, ubezpieczony lub jego bliscy powinni niezwłocznie zgłosić ten fakt ubezpieczycielowi. Wypłata świadczenia zależy od procentowego ubytku na zdrowiu, który określa lekarz-orzecznik wskazany przez ubezpieczyciela. Przeważnie dokonuje on dodatkowego badania po zakończeniu leczenia, w którym stwierdza, o ile pogorszył się ogólny stan zdrowia pacjenta.

100% sumy ubezpieczenia przysługuje rodzinie i najbliższym po śmierci ubezpieczonego. Jeśli ubezpieczony przed śmiercią wskazał osobę uposażoną, to ona otrzymuje odszkodowanie – w przeciwnym razie wszyscy ujęci w OWU.

Zgłoszenie szkody z ubezpieczenia turystycznego NNW oprócz standardowych informacji powinno zawierać także dane osoby dochodzącej roszczenia. W przypadku śmierci posiadacza polisy powinien być załączony również akt zgonu, karta statystyczna zgonu, a także dokumentacja medyczna poprzedzająca zgon.

Szkoda w ramach OC w życiu prywatnym – jak zgłosić?

Odpowiedzialność cywilna może być chroniona nie tylko w przypadku szkód komunikacyjnych, ale również na dalekim wyjeździe. Prywatne OC w podróży sprawia, że ewentualne roszczenia finansowe poszkodowanych przez ubezpieczonego przechodzą na towarzystwo ubezpieczeniowe. Do wskazanej w umowie kwoty ubezpieczyciel odpowie więc, jeśli np. Ty, Twoje dziecko lub pupil wyrządzicie szkody w miejscu zakwaterowania.

Pomimo tego, że ubezpieczyciel zobowiązuje się opłacić straty, to na Tobie spoczywa obowiązek informacyjny. Musisz powiadomić ubezpieczyciela, jakie szkody i gdzie wystąpiły. Poza wspomnianymi informacjami w zgłoszeniu należy zamieścić dane osoby lub podmiotu poszkodowanego. To do nich bezpośrednio trafią środki wypłacone z polisy.

Proces likwidacji szkody w ramach ubezpieczenia turystycznego – jak przebiega?

Niedługo po otrzymaniu zgłoszenia o zdarzeniu ubezpieczyciel przystępuje do likwidacji szkody. Czas na rozpatrzenie zawiadomienia to 30 dni. Nie w każdym przypadku możliwe jest dokonanie tego w ciągu miesiąca, dlatego ubezpieczyciel w OWU zaznacza czas (14 lub 30 dodatkowych dni), podczas których rozpatrywane są ewentualne wątpliwości. Chociażby z tego względu ubezpieczony, który chce uzyskać świadczenie jak najszybciej, nie powinien zwlekać z dostarczeniem kompletu niezbędnych dokumentów. Ustalenie finalnego rozmiaru szkody trwa dłużej, kiedy leczenie nie ustało – wtedy ubezpieczyciel wstrzyma się z wypłatą pieniędzy np. z podróżnego NNW. Poniżej opisujemy, jak przebiega cały proces rozliczenia na podstawie przesłanego do towarzystwa zgłoszenia szkody w 4 prostych krokach.

Jak wygląda proces likwidacji szkody krok po kroku? (od strony ubezpieczyciela)

  1. Przyjęcie zgłoszenia do rozpatrzenia w ciągu 30 dni.
  2. Oczekiwanie na komplet dokumentów (wydłużenie terminu przy braku pełnej dokumentacji).
  3. Decyzja dotycząca likwidacji szkody.
  4. Wypłata świadczenia (po pozytywnym rozpatrzeniu).

Proces dochodzenia odszkodowania może się nieco różnić u każdego ubezpieczyciela. Warto zajrzeć więc do OWU, aby utwierdzić się w tym, jak dokładnie wygląda szereg niezbędnych czynności w danym towarzystwie.

szkoda z ubezpieczenia turystycznego krok po kroku

FAQ – najczęściej zadawane pytania o zgłoszenie szkody z ubezpieczenia turystycznego

Jak mogę zgłosić szkodę z polisy podróżnej?

Zgłoszenie szkody zawsze warto rozpocząć od telefonu na infolinię ubezpieczyciela. Towarzystwa na ogół zaznaczają, iż jest to warunek konieczny, aby potem ubiegać się o odszkodowanie. Ubezpieczyciel na podstawie kontaktu telefonicznego odnotuje fakt wystąpienia wypadku i przekaże niezbędne informacje zwrotne. Pomoże to Ci działać dalej i wyjaśni wszelkie wątpliwości.

Jakie informacje podać w zgłoszeniu szkody?

Przez telefon w kryzysowym momencie możesz nie mieć wszystkich danych, jednak będziesz musiał podać przynajmniej szczątkowe informacje, na podstawie których konsultant odszuka konkretną polisę. W zgłoszeniu elektronicznym muszą się znaleźć dane, takie jak: imię i nazwisko osoby ubezpieczonej, numer polisy, termin i kierunek podróży, data i miejsce zdarzenia, opis zdarzenia, a także dane świadków i podmiotu udzielającego wsparcia. W przypadku przewiezienia do szpitala będą to: nazwa, rodzaj i adres placówki medycznej.

Jak sprawdzić czy szkoda kwalifikuje się do likwidacji?

Możesz upewnić się, że polisa obejmuje daną sytuację, sprawdzając w OWU dokładny zakres zdarzeń. Ubezpieczyciele szczegółowo wymieniają okoliczności, które obejmują ochroną i warunki wyłączające ich odpowiedzialność. Aby wypadek kwalifikował się do wypłaty odszkodowania, musi być objęty pierwotną ochroną i nie zajść w okolicznościach zmniejszających lub wykluczających świadczenie.

Podsumowanie

  • Szkoda w ubezpieczeniu turystycznym to wypadek ubezpieczeniowy, który kwalifikuje się do przekazania wsparcia ubezpieczonemu.
  • O wystąpieniu szkody w ramach polisy podróżnej poinformuj niezwłocznie swoje towarzystwo. Uruchomi to zdalnie proces likwidacji szkody i pozwoli Ci uzyskać niezbędne wsparcie informacyjne, jak dalej działać w konkretnej sytuacji.
  • Część ubezpieczycieli warunkuje wypłatę odszkodowania tym, czy zgłoszenie wypadku miało miejsce bezpośrednio po jego zajściu.
  • Bez wiedzy ubezpieczyciela nie podejmuj żadnych kroków – wspólnie znajdźcie satysfakcjonujące obie strony rozwiązanie.
Autor artykułu: Rafal Glinski

Redaktor z 5-letnim stażem pracy w mediach. Jest autorem kilkuset publikacji o charakterze informacyjnym i publicystycznym. W swoich tekstach na Mubi stara się wyjaśnić wszystkie zawiłości świata ubezpieczeń. Jako czynny użytkownik dróg opisuje realia drogowe kierowców.

Podziel się Udostępnij
Wystaw ocenę

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

Skomentuj jako pierwszy!