Data dodania: 07 lutego 2024 Autor: Rafał Gliński

Jazda poza wyznaczonymi trasami a ubezpieczenie narciarskie

Szusowanie na nartach lub snowboardzie poza wyznaczonymi trasami to ryzykowna aktywność sportowa. Ze względu na zagrożenie poważnego wypadku lub śmierci firmy ubezpieczeniowe definiują to jako sport ekstremalny lub podwyższonego ryzyka. Czy ubezpieczenie na narty i snowboard obejmuje freeride?
jazda poza szlakami
Z tego artykułu dowiesz się:
  1. Czym jest freeride na nartach lub snowboardzie?
  2. Jakie ryzyko stwarza jazda poza trasami?
  3. Jak prawidłowo przygotować się do zjazdu off piste?
  4. Jak prezentuje się technika jazdy freeride?
  5. Jak dobrać odpowiednio sprzęt do freeride’u?
  6. Jakie są najlepsze trasy freeride’owe w górach?
  7. Jak ubezpieczyć się na freeride? Czy polisa narciarska obejmuje freeride?
  8. Ile kosztuje ubezpieczenie narciarskie zawierające freeride?

Freeride – co to jest?

Poruszanie się na nartach lub desce snowboardowej poza wyznaczonymi trasami zjazdowymi (off piste) to nic innego jak freeride, czyli ekstremalna jazda w terenie po stromych zboczach wysokich gór trasami, które nie są do tego przystosowane. Ta nieformalna dyscyplina sportów zimowych odbywa się na ogół po dziewiczych, nienaruszonych przez człowieka terenach. Można spotkać wyrażenie “trasy freeridowe”, ale nadal są one jedynie wstępnie przygotowane do tego typu aktywności sportowej (nie zawierają kluczowych elementów infrastruktury bezpieczeństwa, jak np. osłony czy ogrodzenie) albo po prostu nadają się do uprawiania tej dyscypliny.

W Polsce freeride zyskał popularność w 2003 r. Formalnie rozgrywane są freeride’owe zawody snowboardowe zwane slopestyle oraz narciarskie freestylowe – freeskiing. Takie konkurencje odbywają się m.in. w Austrii, Francji, Szwajcarii czy we Włoszech. Od kilku lat mają miejsce także u naszych południowych sąsiadów – na zboczach słowackiego Chopoka w Jasnej (Tatra Freeride Open Polish Chamionship).

Freeride – jakie niesie ze sobą zagrożenia?

Swobodna jazda poza wyznaczonymi trasami – co może pójść nie tak? Otóż, w samym tym stwierdzeniu czai się pułapka. Wyznaczone trasy zjazdowe dla narciarzy i snowboardzistów co do zasady mają spełniać pewne standardy. Ich stan jest monitorowany, a poziom trudności klarownie oznakowany. W przypadku niewyznaczonych tras nie ma o tym mowy! Z reguły są poza wszelką kontrolą, a ich stan często mija się z oczekiwaniami. To wszystko sprawia, że wyruszenie na trasę do freeride’u bez uprzedniego jej zweryfikowania może prowadzić prosto do tragedii!

Freeride – grozi kalectwem lub śmiercią!

Dla niewtajemniczony, nawet chwilowa przygoda z freeridem może skończyć się tragicznie. Z tego względu, iż jest to wymagająca dyscyplina, trzeba się do niej odpowiednio, długo i intensywnie przygotowywać. Jak to zrobić? Omawiamy to pokrótce!

Jak przygotować się do freeride’u?

Aby bez przeszkód pokonać trasę freeride należy się do tego należycie przygotować. Jak powinien wyglądać trening freerideowca? Przekonaj się, od czego zacząć przygodę z freeridem.

Opanowanie zwykłej jazdy

W pierwszej kolejności musisz mieć opanowane w małym palcu zwyczajne zjazdy z górskiego zbocza. Musisz utrzymywać kontrolę przez cały czas bez jej utraty w newralgicznych momentach, jak np. w zakręcie czy w locie swobodnym, kiedy wybijesz się z rampy do skoku.

Pierwsze zjazdy off piste

Przejście od standardowego narciarstwa zjazdowego (po trasie) do jazdy poza wyznaczonymi szlakami narciarskimi nie jest takie łatwe, jak może się z początku wydawać. Jazda pozatrasowa (off piste) różni się znacznie od tej klasycznej. Wynika to przede wszystkim z różnic w nawierzchni – trasy regularne mają wyrównaną, zbitą i kontrolowaną powierzchnię, w przeciwieństwie do tych z naturalną czapą zalegającego, nieubitego śniegu. Występują także trasy oznaczone jako tzw. ski-ruty, czyli delikatnie rozjeżdżone, idealne dla osób, które dopiero co zaczynają swoją przygodę z freeridem.

Technika jazdy freeride – jak ją opanować krok po kroku?

  1. Nie dociążaj nogi, która jest z przodu

Jeśli środek ciężkości przeniesiesz do przodu (na czoło zjazdu) możesz łatwo utknąć, zakopując się w głębokim śniegu lub przekoziołkować.

  1. Jedź na krawędziach

Nastaw się na zjazdy w taki sposób, aby to krawędzie nart lub deski snowboardowej stykały się z nawierzchnią swoją jak najmniejszą powierzchnią.

  1. Przenieś ciężar ciała na tył

Podczas zjazdu off piste dociążaj nieustannie tył (tylną nogę), balansując ciałem.

  1. Zwolnij w strefie poniżej otwartej przestrzeni

Dostosuj prędkość do panujących warunków i otoczenia. W otwartej strefie nie rozpędzaj się dodatkowo, gdyż jesteś narażony na podmuchy bocznego wiatru.

  1. Pilnuj kierunku i groźnych przeszkód

Śledź przebieg trasy, aby nic na niej Cię nie zaskoczyło. Wypatruj na horyzoncie zakrętów i przeszkód wymagających podjęcia stosownych manewrów wymijających.

  1. Trenuj refleks – reaguj szybko i zdecydowanie

Naucz się wykonywać skręty w puchu tak szybko jak to możliwe w Twoim przypadku. Ruchy powinny być wyuczone, gdyż wtedy pamięć mięśniowa pomoże Ci je zastosować w krytycznym momencie.

  1. Śledź kierunek trasy

Aby się nie zgubić, pilnuj trasy przed sobą. Pozwoli Ci to uniknąć wielu niebezpieczeństw, jak np. najazd na kompana w zjazdach off piste.

Jak dobrać sprzęt do freeride’u?

Dobór sprzętu i odzieży narciarskiej to bardzo ważna sprawa w przypadku regularnych miłośników białego szaleństwa. Również zapaleni freeride’owcy powinni zapewnić sobie właściwy ekwipunek, bez którego powodzenie lub bezpieczeństwo uczestników może być zagrożone. Zjazdy poza wyznaczonymi trasami wymagają specjalnego podejścia.

Narty do freeride’u – jakie wybrać?

Jakiego typu narty nadają się do uprawiania freeride’u? To pytanie zadają sobie liczni amatorzy tego sportu, którzy dopiero wchodzą w jego tajniki. Odpowiedź jest prosta – to zależy od wielu czynników. Decydujące są warunki atmosferyczne oraz rodzaj i grubość powłoki śnieżnej. Do jazdy w grubym puchu przydadzą się grube narty (o szerokości 90–130 mm). Takie narty sprawdzą się także do freestyle’u – są nieco dłuższe od standardowych, przez co bardziej stabilne. Można je kupić w cenie już od 1700 zł.

Do nart na freeride warto zabrać ze sobą także specjalne kijki narciarskie. Są one wyposażone w duże talerze, dzięki czemu podejście i trawersowanie w swobodnym zjeździe staje się łatwiejsze. Specjalne kijki na freeride są wyposażone dodatkowo w mechanizm, uwalniający dłonie i pozwalający pozbyć się ich w krótkim czasie (np. podczas trudnej sytuacji). Koszt takich kijków to ok. 200 zł.

Freeride – ochraniacze i inne niezbędne wyposażenie

Narciarze i snowboardziści podczas zjazdów off piste powinni mieć na sobie standardowe wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa, które znamy ze stoków narciarskich. Są to np. kask ochronny i gogle narciarskie. Poza tym niezbędnym w przypadku niebezpiecznego freeride’u jest ochraniacz kręgosłupa, czyli tzw. żółw (koszt ok. 150 zł). Prawdziwy freeride’owiec nie wyrusza na trasę zjazdową również bez sprzętu lawinowego. Wyposażony w detektor, sondę i lekką saperkę masz znacznie większe szanse przetrwania zejścia lawiny.

Jakie są najlepsze trasy freeride’owe?

Do najbardziej cenionych tras off piste w Polsce należy Czerwona Ławka (2352 m n.p.m.) w Tatrach Wysokich. Wysokogórska trasa narciarska do Doliny Staroleśnej zapewnia długi zjazd i niesamowite widoki na Łomnicę oraz Gerlach.

Wśród najznamienitszych tras freeride’owych w Europie zaliczane są:

  • Jasna (Chopok) na Słowacji,
  • Dachstein West (Dolina Stubai) w Austrii,
  • Dolina Gestein w Austrii,
  • Wysokie Taury w Austrii,
  • Alpy Kitzbühelskie w Austrii,
  • Park Biosfery Nockberge w Austrii,
  • Fieberbrunn w Austrii,
  • Falkert w Austrii,
  • Nendaz (4 Doliny) w Szwajcarii,
  • Les Sybelles (Saint Jean d’Arves, La Rosiere) we Francji,
  • Alagna Valsesia we Włoszech,
  • Freeride Paradise (Piemont) we Włoszech,
  • Trentino – Passo del Tonale we Włoszech,
  • San Marino di Castrozza we Włoszech,
  • Val di Fassa we Włoszech,
  • Livingo we Włoszech.

Freeride – jakie ubezpieczenie?

Na zjazd off piste oprócz odpowiedniego przygotowania i sprzętu weź ze sobą gwarancję uzyskania wsparcia, jeśli coś pójdzie niezgodnie z pierwotnym planem. Jeśli powinie Ci się noga lub zastanie Cię lawina podczas jazdy, przyda się kompleksowe ubezpieczenie.

Standardowa polisa narciarska okaże się niewystarczająca, jeśli zamierzasz zjeżdżać poza przeznaczonymi do tego trasami. Musisz pomyśleć o rozszerzeniu podstawowej ochrony o sporty ekstremalne lub ryzykowne – tak definiują tę dyscyplinę sportu towarzystwa ubezpieczeniowe. Oznacza to, że w standardzie na ogół freeride jest wyłączony spod odpowiedzialności ubezpieczyciela, a odszkodowanie zadziała dopiero przy zawarciu stosownego ryzyka jakim są zjazdy off-piste.

Ile kosztuje ubezpieczenie na freeride?

Polisa dla freeride’owca będzie droższa od ubezpieczenia dla klasycznego narciarza lub snowboardzisty. Wynika to wprost z wyższego ryzyka wypadku i poważnej kontuzji lub nawet śmierci podczas uprawiania tej dyscypliny. Z tego względu koszty leczenia i rehabilitacji mogą być znacznie wyższe. Zastanawiasz się, ile trzeba wydać na kompleksową ochronę podczas zjazdów poza szlakiem? Sprawdzimy to na konkretnym przykładzie.

Zobaczmy, jaka jest cena polisy narciarskiej na tygodniowy wyjazd na przełomie stycznia i lutego 2024 na Słowację dla osoby dorosłej, która w pierwszym przypadku zamierza tylko wypoczywać, w drugim trenować freeride, a w trzecim wziąć udział w zawodach off piste:

Towarzystwo ubezpieczenioweTygodniowy wypoczynek na SłowacjiTygodniowy pobyt na Słowacji z jazdą na nartach klasycznychTygodniowy trening freeride na SłowacjiTygodniowy pobyt na Słowacji i udział w zawodach freeride
mtu 24.pl
(KL: 80 000 zł,
OC: 50 000 zł)
22,00 zł45,00 zł45,00 zł210,00 zł
SIGNAL IDUNA
(KL: 87 579 zł,
NNW: 15 000 zł)
25,75 zł36,01 zł115,26 zł115,26 zł
You Can Drive
(KL: 100 000 zł,
OC: 50 000 zł)
29,00 zł60,00 zł60,00 zł283,00 zł
UNIQA
(KL: 250 000 zł,
NNW: 30 000 zł)
29,40 zł29,40 zł117,60 zł117,60 zł
AXA Partners
(KL: 200 000 zł,
NNW: 20 000 zł)
31,70 zł31,70 zł95,10 zł95,10 zł
Wiener
(KL: 175 159 zł,
NNW: 10 000 zł,
OC: 109 474 zł)
35,00 zł35,00 zł175,00 zł
(KL: 350 416 zł,
NNW: 20 000 zł,
OC: 219 010 zł)
175,00 zł
(KL: 350 416 zł,
NNW: 20 000 zł,
OC: 219 010 zł)
Proama
(KL: 100 000 zł)
35,00 zł70,00 zł104,00 złbrak oferty
Generali
(KL: 300 000 zł,
NNW: 15 000 zł,
OC: 50 000 zł)
52,00 zł105,00 zł153,00 złbrak oferty
Źródło: kalkulator ubezpieczeń turystycznych mubi.pl [styczeń 2024].

Jak wynika z powyższej kalkulacji przeprowadzonej w kalkulatorze Mubi, objęcie ochroną freeride’u wymaga dopłaty w zdecydowanej większości przypadków (34–140 zł). Tylko dwa towarzystwa zaproponowały tę samą cenę polisy w obu przypadkach. Z kolei zawody, czyli zawodowe uprawianie tej dyscypliny wymaga dopłaty tylko w dwóch przypadkach (Proama i Generali w ogóle nie przedstawiło oferty), lecz w znacznie wyższej kwocie (165–223 zł) w porównaniu do ekstremalnych zjazdów amatorskich off piste.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o freeride w ubezpieczeniach

Czy freeride i freestyle to to samo?

Nie. Freeride bywa mylnie określany freestylem. Freestyle na snowboardzie polega na wykonywaniu spektakularnych ewolucji w miejscu specjalnie do tego przygotowanym (np. snow parku), natomiast freeride odbywa się “na dziko” w naturze i na ogół bez udziału widzów.

Na czym polega freeride?

Jak już wspomniano powyżej – freeride, czyli swobodna jazda poza stokiem ma miejsce w naturalnych warunkach terenowych. Odbywa się na stromych zboczach gór, z których nie korzystają klasyczni narciarze i snowboardziści. Freeride’owcy poruszają się poza wyznaczonymi szlakami narciarskimi, czyli na tzw. zjazdach off-piste.

Gdzie odbywają się zjazdy freeridowe?

Zjazdy typowe dla freeridowców mają miejce przeważnie na nieuczęszczanych górskich szlakach lub leśnych przełajach na zboczach gór. Nieraz w bezpośrednim sąsiedztwie regularnych stoków można trafić na ciekawe trasy, które doskonale nadają się do swobodnych zjazdów w stylu freeride. Snowboardziści trenują freeride w opuszczonych kamieniołomach lub dawnych poligonach wojskowych.

PODSUMOWANIE

  • Zjazdy off piste poza wyznaczonymi trasami są bardzo groźne bez odpowiedniego przygotowania. Przed pierwszym zjazdem dopracuj swoją technikę szusowania.
  • Opanowanie to podstawa! Dopiero kiedy poczujesz się pewnie w narciarstwie lub snowboardingu klasycznym, przystąp do pierwszych prób w zjazdach poza stokiem.
  • Pierwsze swobodne zjazdy najlepiej odbądź w towarzystwie bardziej doświadczonego narciarza lub snowboardzisty. Pamiętaj zawsze o mocnych ochraniaczach i sprzęcie przeciwlawinowym!
  • Do freeride’u dobierz odpowiedni sprzęt narciarski (kijki, płozy) lub deskę snowboardową. Mogą być inne niż w narciarstwie klasycznym, ale najpewniej takie same jak we freestyle’u.
  • W Polsce jedną z lepszych tras freeridowych jest Czerwona Ławka. W Europie ich nie brakuje – zwłaszcza w Austrii i we Włoszech.
  • Na trening freeride’u zabierz ze sobą odpowiednie ubezpieczenie narciarskie. Pamiętaj o rozszerzeniu o sporty ekstremalne (jeśli uprawiasz freeride amatorsko) lub wyczynowe uprawianie tego sportu (jeśli jesteś zawodowcem).
Autor artykułu: Rafal Glinski

Redaktor z 5-letnim stażem pracy w mediach. Jest autorem kilkuset publikacji o charakterze informacyjnym i publicystycznym. W swoich tekstach na Mubi stara się wyjaśnić wszystkie zawiłości świata ubezpieczeń. Jako czynny użytkownik dróg opisuje realia drogowe kierowców.

Podziel się Udostępnij
Wystaw ocenę

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

Skomentuj jako pierwszy!