- Definicja odwołania lotu
- Przepisy dotyczące odwołania lotu
- Postępowanie w razie odwołania lotu
- Prawa pasażerów w przypadku odwołania lotu
- Uzyskanie odszkodowania za odwołane loty
- Wysokość odszkodowania za odwołany lot
- Waluta odszkodowania za odwołane loty
- Termin zgłoszenia roszczenia za odwołany lot
- Odszkodowanie za odwołany lot w popularnych liniach lotniczych
- Nadzwyczajne okoliczności odwołania lotów
Odwołany lot – co to jest?
W 2023 roku polskie porty lotnicze obsłużyły 52 223 805 pasażerów. Niekwestionowanym liderem było Lotnisko Chopina w Warszawie, z którego usług skorzystało 18 472 491 osób. W tym czasie zrealizowano 160 178 lotów. A ile z nich było opóźnionych lub odwołanych?
Dane AirHelp wskazują, że w 2023 roku 34 141 lotów było opóźnionych lub odwołanych – tych drugich było 2 014. Oznacza to, że aż 359 360 pasażerów mogło zgodnie z europejskim prawem ubiegać się o odszkodowanie od przewoźników lotniczych. W tym miejscu musimy postawić sobie pytanie – czym jest odwołanie lotu?
Rozporządzenie Nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady definiuje odwołanie lotu jako:
nieodbycie się lotu, który był uprzednio planowany i na który zostało zarezerwowane przynajmniej jedno miejsce.
Pamiętajmy, że o odwołaniu lotu mówimy nie tylko wtedy, gdy samolot w ogóle nie wystartował, lecz także, gdy maszyna wystartowała z pasażerami, lecz ze względu na określone okoliczności wróciła na lotnisko startowe.
Za odwołanie lotu uważa się także sytuację, gdy zmianie ulegnie nasz pierwotny rozkład lotu i przeniesieni zostaniemy na inny planowy lot, a także, gdy przylecimy na inne lotnisko niż to wskazane na bilecie – nie dotyczy to sytuacji, gdy wyrazimy zgodę na taką zmianę lub zmieniony port przylotu obsługuje to samo miasto bądź region (wtedy traktowane jest to jako opóźnienie).
Przepisy dotyczące odwołania lotu – rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady
Obecnie pasażerowie korzystający z usług przewoźników lotniczych mogą ubiegać się o odszkodowanie za opóźnienie lub odwołanie lotu na podstawie Rozporządzenia (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylające rozporządzenie (EWG) nr 295/91.
Przedmiotem rozporządzenia są prawa pasażerów w przypadku:
- odmowy przyjęcia na pokład samolotu wbrew ich woli,
- odwołania lotu,
- opóźnienia lotu.
Co ważniejsze, przepisy dotyczące odszkodowania i wsparcia w razie zajście wyżej wymienionych sytuacji, dotyczą pasażerów:
- odlatujących z lotnisk Państw Członkowskich UE,
- odlatujących z lotnisk krajów trzecich i lądujących w Państwie Członkowskim (przewoźnik musi być unijny).
W przypadku lotu z kraju trzeciego odszkodowanie nie zostanie przyznane, gdy pasażer otrzyma korzyści lub odszkodowania oraz pomoc w kraju trzecim.
Pasażer nie otrzyma odszkodowania za odwołany lot, jeśli:
- przewoźnik lotniczy poinformował o odwołaniu na co najmniej 2 tygodnie przed wylotem;
- przewoźnik lotniczy między 7 a 14 dniem zaproponował alternatywny lot z wylotem do 2 godzin wcześniej od planowanego i przylotem z opóźnieniem do 4 godzin od planowanego;
przewoźnik w okresie do 7 dni zaproponuje lot alternatywny z wylotem do godziny wcześniej od planowanego i przylotem z opóźnieniem do 2 godzin.
Postępowanie w razie odwołania lotu – co robić, gdy samolot nie poleci?
Odwołanie lotu to poważny problem, który może pokrzyżować nasze plany wakacyjne czy zawodowe. Dlatego w przypadku pojawienia się takiej informacji należy przede wszystkim zachować spokój. Linia lotnicza ma obowiązek zapewnić pasażerom odpowiednią opiekę oraz wsparcie.
Gdy dojdzie do odwołania lotu, możemy:
- zrezygnować z podróży (usług danego przewoźnika) – wnosimy o zwrot kosztów zakupu biletu lub biletów, jeśli dane lot był częścią większej podróży z przesiadkami;
- kontynuować podróż – przewoźnik powinien zorganizować lot zastępczy (nie otrzymamy wtedy zwrotu pieniędzy za bilet lotniczy).
W przypadku odwołania lotu możemy domagać się odszkodowania na podstawie przepisów Rozporządzenia (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady.
W przypadku odwołania lotu podczas przesiadki w ramach jednej rezerwacji, a więc po przebyciu części trasy, można domagać się zwrotu poniesionych już kosztów i bezpłatnego powrotu do pierwotnego miejsca wylotu.
Odwołany lot – jakie prawa ma pasażer?
W przypadku odwołania lotu pasażerowie mogą liczyć nie tylko na odszkodowanie, ale także na bezpłatną opiekę, która wiąże się z:
- otrzymaniem posiłków i napojów – ilość uzależniona od czasu oczekiwania;
- zapewnieniem zakwaterowania w hotelu – w przypadku konieczności pobytu przez jedną lub więcej nocy, a także, gdy zachodzi konieczność dłuższego pobytu niż ten planowany;
- organizacją transportu – między lotniskiem a hotelem lub innym miejscem zakwaterowania;
- umożliwieniem kontaktu – 2 rozmowy telefoniczne, 2 dalekopisy, 2 faksy lub e-maile.
W przypadku rezygnacji z usług przewoźnika z powodu odwołania lotu możemy domagać się zwrotu kosztów niewykorzystanego biletu lub zapewnienia loty alternatywnego.
Przewoźnik lotniczy powinien brać pod uwagę szczególne potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się i dzieci, które podróżują bez dorosłych opiekunów.
Odszkodowania za odwołany lot – jak zgłosić roszczenie?
Najważniejszą kwestią, o której powinniśmy pamiętać, gdy będziemy ubiegać się o zgłoszenie roszczenia w związku z odwołanym lotem, jest zachowanie wszystkich dokumentów podróży – karta pokładowa, potwierdzenia rezerwacji, bilet czy zawiadomienie o odwołaniu.
W przypadku ubiegania się o zwrot kosztów poniesionych wydatków powinniśmy mieć także rachunki za taksówkę, nocleg, posiłki i napoje. A w jaki sposób najłatwiej zgłosić roszczenie? Czy trzeba pisać pismo i wysyłać je do przewoźnika lotniczego?Aby ubiegać się o odszkodowanie za odwołany lot, możemy wypełnić specjalny formularz, który znajdziemy na stronie przewoźnika lotniczego. Jeśli nie chcemy tego robić, to możemy skorzystać z usług jednego z serwisów zajmujących się rekompensatami za opóźnione i odwołane loty – bez problemów znajdziemy ich strony internetowe w wyszukiwarce.
Odszkodowanie za odwołany lot – ile można dostać?
Wysokość odszkodowania za odwołany lot zależy od przede wszystkim od odległości między portem lotniczym startowym i docelowym. Minimalna wartość rekompensaty to 250 euro przy locie na odległość do 1 500 km, a 600 euro przy locie pomiędzy lotniskami, które znajdują się ponad 3 500 km od siebie.
Rodzaj lotu | Wysokość odszkodowania |
---|---|
Wszystkie loty do 1 500 km | 250 euro |
Lot wewnętrzny UE powyżej 1 500 km | 400 euro |
Wszystkie loty pomiędzy 1 500 km a 3 500 km | 400 euro |
Wszystkie inne loty powyżej 3 500 km | 600 euro |
Jeśli przewoźnik zaoferuje pasażerowi alternatywny lot i dotarcie do miejsca docelowego z niewielkim opóźnieniem, to wysokość odszkodowania może zostać pomniejszona o 50%. Opóźnienie to może wynosić:
- do 2 godzin w przypadku lotów do 1 500 km,
- do 3 godzin w przypadku lotów wewnątrzunijnych dłuższych niż 1 500 km,
- do 3 godzin w przypadku lotów od 1 500 km do 3 500 km,
- do 4 godzin w przypadku innych lotów powyżej 3 500 km.
Waluta odszkodowania za odwołany lot – czy zawsze euro?
Rozporządzenie nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady zawiera informację, że odszkodowanie za odwołany lot może zostać wypłacone w gotówce, elektronicznym przelewem bankowym, przekazem bankowym, a nawet czekami bankowymi. Pasażer może zgodzić się na rekompensatę w bonach lub innych usługach – zgoda musi być pisemna!
Co w takim razie z walutą, w której otrzymamy odszkodowanie? Zgodnie z przytoczonym rozporządzeniem kwoty podane są w euro. Czy możliwa jest wypłata odszkodowania w innej walucie?
Okazuje się, że tak! Zgodnie z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości z 3 września 2020 roku (sprawa C-356/19) pasażer za opóźniony lub odwołany lot może domagać się odszkodowania w walucie krajowej, czyli tej obowiązującej w państwie, w którym mieszka.
Termin zgłoszenia roszczenia za odwołany lot – ile mamy czasu na reklamację?
Zgodnie z polskim prawem mamy rok na zgłoszenie roszczenia do przewoźnika. Po tym czasie dochodzi do jego przedawnienia. Warto jednak zrobić to jak najszybciej, ponieważ złożenie reklamacji nie przerywa biegu terminu przedawnienia – liczy się od dnia odwołania lotu.
Jeśli przewoźnik odmówi wypłaty odszkodowania, to można sprawę skierować do sądu. Wtedy na otrzymanie rekompensaty, jeśli wyrok będzie korzystny, trzeba będzie poczekać nawet dłużej niż pół roku.
Odszkodowanie za odwołane loty – przegląd popularnych przewoźników
Zapisy Rozporządzenia nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczą wszystkich przewoźników lotniczych z UE. Pamiętajmy jednak, że szczegółowe praktyki związane z otrzymaniem odszkodowania za odwołany lot mogą różnić się pomiędzy firmami lotniczymi.
Odszkodowanie za odwołany lot Wizzair
Aby zgłosić roszczenie wobec Wizzair należy odwiedzić stronę przewoźnika https://wizzair.com/pl-pl/informacje-i-uslugi/skargi-i-pochwaly/. W celu przesłania wiadomości trzeba zalogować się do posiadanego konta. Wizzair wskazuje, że na odpowiedź trzeba poczekać do 30 dni.
Odszkodowanie za odwołany lot Lufthansa
Na stronie Lufthansy – https://www.lufthansa.com/pl/pl/compensation-in-the-event-of-flight-irregularities – należy wypełnić formularz, dzięki któremu sprawdzimy, czy przysługuje nam odszkodowanie za zakłócenie połączenia lotniczego na podstawie rozporządzenia UE nr 261/2004.
W formularzu proszeni jesteśmy o podanie lub wskazanie:
- rodzaju zakłócenia połączenia lotniczego (np. odwołanie, zmiana trasy. itp.),
- w czyim imieniu składany jest wniosek (swoim czy innej osoby),
- danych rejsu,
- alternatywnego transportu,
- danych osobowych,
- potwierdzenia dodatkowych wydatków.
Przed przesłaniem formularza należy potwierdzić, że podane dane są prawdziwe i zaakceptować przepisy o ochronie danych osobowych.
Ryanair odszkodowanie za odwołany lot
Ten irlandzki przewoźnik lotniczy również udostępnił na swojej stronie formularz reklamacyjny, który spełnia wymogi rozporządzenia UE nr 261/2004. Znajdziemy go na stronie https://onlineform.ryanair.com/pl/pl/eu-261.
W pierwszej kolejności należy wskazać typ wniosku oraz powód domagania się odszkodowania. W dalszej części podajemy informacje o rezerwacji lotu, szczegóły zakłócenia, dane kontaktowe i szczegóły płatności.
Odszkodowanie za odwołany lot PLL LOT
Reklamację w PLL LOT złożymy na stronie https://www.lot.com/pl/pl/centrum-pomocy/kontakt/formularze/reklamacje-pasazerskie-po-podrozy. Podobnie jak w przypadku innych przewoźników w formularzu proszeni jesteśmy o podanie:
- danych kontaktowych,
- danych dotyczących podróży,
- załączenie plików.
Na stronie PLL LOT znajdziemy wzór formularza reklamacyjnego.
Nadzwyczajne okoliczności odwołania lotu – wtedy nie otrzymamy odszkodowania!
Przewoźnik lotniczy może uniknąć wypłaty odszkodowania nie tylko wtedy, gdy poinformuje pasażera na 2 tygodnie przed odlotem o odwołaniu lotu lub zaproponuje odpowiedni lot alternatywny, ale także w przypadku nadzwyczajnych okoliczności. Jak należy rozumieć to pojęcie?
Nadzwyczajne okoliczności to sytuacje, które spowodowały odwołanie lotu, ale nie były zależne od przewoźnika, więc nie miał na nie wpływu. Zaliczyć do nich możemy:
- strajk personelu,
- złe warunki pogodowe (intensywne opady śniegu, wichura),
- klęski żywiołowe (wybuch wulkanu),
- zagrożenia bezpieczeństwa (podejrzenie ataku terrorystycznego),
- bardzo trudna sytuacja polityczna,
- ograniczenia w kontroli ruchu lotniczego (np. zamknięcie pasa startowego),
- zderzenie samolotu z ptakami,
- ukryta wada samolotu (produkcyjna, która nie wynika z serwisowania maszyny).
Powyższe okoliczności będą przesłanką do wyłączenia odpowiedzialności przewoźnika, gdy podejmie on wszelkie racjonalne środki, a i tak odwołania lotu nie można uniknąć.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o odszkodowanie za odwołany lot
Wysokość odszkodowania zależy od trasy przelotu i odległości między lotniskami, pomiędzy którymi odbywa się lot. W przypadku lotów do 1 500 km odszkodowanie wynosi 250 euro, lotów wewnętrznych UE do 1 500 km to i wszystkich od 1 500 do 3 500 km to 400 euro, a pozostałych to 600 euro.
Nie, to rozporządzenie UE, więc dotyczy wszystkich pasażerów startujących z lotnisk Wspólnoty i lądujących na lotniskach UE, o ile lot zapewniał unijny przewoźnik. Dodatkowo muszą być spełnione określone warunki, by pasażer otrzymał odszkodowanie, a więc brak informacji od przewoźnika o odwołaniu lub brak oferty odpowiedniego alternatywnego lotu.
To sytuacje, w których lot został odwołany, a mimo wszelkich racjonalnych starań przewoźnika lotniczego nie udało się lotu zrealizować. Do nadzwyczajnych okoliczności zalicza się na przykład strajk personelu lotniczego, złe warunki pogodowe, klęski żywiołowe czy zagrożenie bezpieczeństwa.
Podsumowanie
- Po odwołaniu lotu pasażer może domagać się odszkodowania.
- Rozporządzenie Nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady wskazuje warunki otrzymania odszkodowania za odwołany lot.
- Odszkodowanie za odwołany lot może wynieść od 250 do 600 euro.
- Pasażer nie otrzyma odszkodowania za odwołany lot, jeśli zostanie poinformowany na co najmniej 2 tygodnie przed odlotem o odwołaniu lub zostanie mu zapewniony lot alternatywny, który spełnia określone warunki.
- Nadzwyczajne okoliczności mogą być przesłanką do wyłączenia odpowiedzialności przewoźnika za odwołanie lotu (np. strajk, warunki pogodowe, klęska żywiołowa).
- Przewoźnicy lotniczy na swoich stronach internetowych udostępniają formularz do zgłoszenia reklamacji i roszczeń.
- Oprócz odszkodowania przewoźnik lotniczy powinien zapewnić pasażerom odwołanego lotu opiekę (posiłek, napoje, kontakt, nocleg czy transport).
Źródła:
https://www.ulc.gov.pl/_download/kopp/roz_261-2004_pl.pdf
https://www.ulc.gov.pl/pl/regulacja-rynku/statystyki-i-analizy-rynku-transportu-lotniczego/3724-statystyki-wg-portow-lotniczych
https://dlapilota.pl/wiadomosci/polska/polska-wsrod-europejskich-liderow-punktualnosci-podsumowanie-2023-roku
https://konsument.gov.pl/opozniony-odwolany-lot/
Dołącz do dyskusji