- Co zrobić, gdy Twój lot został opóźniony?
- Czym jest opóźniony lot?
- Jaka pomoc przysługuje pasażerom opóźnionego lotu?
- Kiedy i w jakiej formie uzyskasz rekompensatę za opóźniony lot?
- Kiedy i jakiej wysokości odszkodowanie za opóźniony lot otrzymasz?
- Co zapewnia polisa turystyczna na wypadek opóźnienia lotu?
- Ile kosztuje ubezpieczenie opóźnienia lotu?
Opóźniony lot – co robić?
Za kilka godzin czeka Cię ważne spotkanie biznesowe, wielkimi krokami zbliża się rodzinna uroczystość albo lada chwila rozpocznie się długo wyczekiwany koncert Twojego ulubionego zespołu, a samolot jeszcze nie wystartował… Co robisz, gdy lot okazuje się opóźniony? Chwilę po tym jak już się uspokoisz i powiadomisz wszystkich pozostałych uczestników, że nie uda Ci się dotrzeć zgodnie z planem, możesz podjąć pierwsze kroki, aby zminimalizować ewentualne straty i uzyskać należną pomoc. Dowiedz się, jak to zrobić krok po kroku i jak dokładnie wygląda procedura ubiegania się o odszkodowanie.
Europejskie prawo – ochrona praw pasażerów opóźnionych lotów
Otóż, w tej sytuacji z pomocą przychodzi Ci unijne prawo, które chroni interesy wszystkich podróżujących na jej obszarze samolotami. Stanowi o tym Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 uchwalone przez Parlament Europejski i Radę UE 11 lutego 2004 roku. Obejmuje ogólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów. W tym tekście skupimy się na tym ostatnim przypadku, kiedy lot doszedł do skutku, ale o innej, znacznie późniejszej porze niż pierwotnie planowano.
Pasażerom, których loty są opóźnione o określony czas, powinno się udzielić odpowiedniej opieki oraz powinni oni mieć możliwość rezygnacji ze swoich lotów i otrzymania zwrotu należności za bilety albo kontynuowania podróży na satysfakcjonujących warunkach.
Opieka nad pasażerami oczekującymi na alternatywny lub opóźniony lot może zostać ograniczona lub zaniechana, jeżeli jej zapewnienie mogłoby spowodować dalsze opóźnienie.
Instrukcje, jak działać w przypadku odwołania lotu, znajdziesz w innym poradniku: Odszkodowanie za odwołany lot – jak dostać rekompensatę?
O prawach pasażerów opóźnionych lotów traktuje Konwencja Montrealska z 1999 roku. Międzynarodowe porozumienie dotyczące niezbywalnych praw pasażerów zostało podpisane przez przedstawicieli 120 państw.
Opóźniony lot – co to jest?
Co to znaczy, że lot jest mocno opóźniony? W myśl przepisów wspomnianego rozporządzenia jest to opóźnienie sięgające co najmniej 2 godzin. Unijne przepisy w zależności od czasu przełożenia startu oraz długości i rodzaju lotu wyróżniają 3 poziomy odroczenia:
- opóźnienie lotu o co najmniej 2 godziny – dotyczy lotów na odległość do 1,5 tys. km,
- opóźnienie lotu o co najmniej 3 godziny – dotyczy wszystkich lotów wewnątrz Wspólnoty na odległość powyżej 1,5 tys. km oraz lotów pozawspólnotowych na dystansie 1,5-3,5 tys. km,
- opóźnienie lotu o co najmniej 4 godziny – dotyczy wszystkich pozostałych lotów.
Dopiero opóźnienie wynoszące 5 godzin lub więcej kwalifikuje się automatycznie do pełnego zwrotu ceny biletu lotniczego i pozostałych kosztów!
Jaka pomoc należy się pasażerom opóźnionego lotu?
Na jaką pomoc mogą liczyć pasażerowie lotu, który został opóźniony? To zależy od wielkości opóźnienia zgodnie z powyższym rozróżnieniem. Przewoźnik lotniczy obsługujący opóźniony lot powinien zapewnić pasażerom pomoc obejmującą:
- bezpłatne posiłki i napoje w ilości adekwatnej do czasu oczekiwania na przesunięty lot (powyżej 2 godzin na dystansie do 1,5 tys. km),
- zakwaterowanie w hotelu (gdy lot jest przełożony na inny dzień).
- transport pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania (na czas oczekiwania na lot przełożony na inny termin),
- 2 bezpłatne: rozmowy telefoniczne, wiadomości mailowe lub dalekopisy (telegraf/fax).
Opóźniony lot – co zapewnia prawo do opieki?
Tak naprawdę wszystkie powyższe punkty, które prawnie przysługują pasażerom linii lotniczych, wliczane są do opieki. A co jeśli, potrzebna jest opieka w rozumieniu dosłownym? Unijny prawodawca w warunkach pomocy uwzględnił pewne specjalne potrzeby określonych osób. Chodzi przede wszystkim o dzieci i niepełnosprawnych. Nieletni podróżujący bez opieki dorosłych i osoby z niepełnosprawnościami wymagające opiekuna mogą potrzebować dodatkowego wsparcia.
Stosując niniejszy artykuł, obsługujący przewoźnik lotniczy powinien zwracać szczególną uwagę na potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się i wszelkich osób im towarzyszących, jak również na potrzeby dzieci podróżujących bez dorosłych opiekunów.
Pasażer może wymagać od linii lotniczych, których samolot został opóźniony, aby opieka uwzględniała ich wyjątkową sytuację. Jeśli ich potrzeby nie zostaną zaspokojone, mogą we własnym zakresie opłacić niezbędne usługi (np. transport pojazdem przystosowanym dla osób poruszających się na wózku lub wynajęcie wykwalifikowanego opiekuna/pielęgniarki), a za poniesione koszty dodatkowe domagać się zwrotu od przewoźnika. W tym celu należy zachować wszystkie paragony lub faktury.
Linie lotnicze pokrywają koszty do maksymalnej wysokości, która na ogół wynosi około 5500 euro.
Opóźniony lot – kiedy ubiegać się o rekompensatę?
Zgodnie z unijnym rozporządzeniem, dopiero opóźnienie lotu, które wynosi powyżej 5 godzin, z automatu nadaje pasażerom prawo do:
- uzyskania zwrotu pełnej ceny biletu lub jej części (w gotówce, przelewem na konto, w postaci przekazu lub czeku bankowego albo – za pisemną zgodą pasażera – bonu podróżnego);
albo
- najbliższego lotu powrotnego do miejsca, w którym rozpoczęli podróż.
Unijne organy prawodawcze zaznaczają przy tym, że zwrot środków przeznaczonych na zakup biletu powinien nastąpić w terminie 7 dni. Cząstkowy zwrot może przysługiwać pasażerom lotów z przesiadką, u których jeden z etapów przebiegł zgodnie z harmonogramem, ale kolejny został opóźniony. Niepełna wypłata świadczenia może spotkać również pasażera, który z powodu początkowego opóźnienia nie chce kontynuować podróży, gdyż i tak nie zdąży dotrzeć na wydarzenie. W tym wypadku lepszym wyborem wydaje się postawienie na drugą opcję, czyli powrót do punktu wyjścia.
Odszkodowanie za opóźniony lot – kiedy przysługuje?
Unijne prawo nadaje pasażerom prawo do odszkodowania w przypadku zdecydowanego opóźnienia lotu. Kwota świadczenia uzależniona jest od wielkości opóźnienia oraz długości i rodzaju lotu. Już odroczenie lotu o co najmniej 3 godziny może skutkować przyznaniem świadczenia w pełnej kwocie. W przypadku poślizgu krótszego niż 3 godziny przewoźnik może zmniejszyć kwotę odszkodowania nawet o połowę.
Ile wynosi odszkodowanie za opóźniony lot?
Ustalone kwoty odszkodowania w przypadku opóźnienia lotu wynoszą odpowiednio:
- 250 euro – dotyczy opóźnień lotów na odległość do 1,5 tys. km,
- 400 euro – dotyczy opóźnień wszystkich lotów wewnątrz Wspólnoty na odległość powyżej 1,5 tys. km oraz lotów pozawspólnotowych na dystansie 1,5-3,5 tys. km,
- 600 euro – dotyczy wszystkich pozostałych lotów.
Podstawą określenia odległości jest ostatni cel lotu, do którego przybycie pasażera nastąpi po czasie planowego przylotu na skutek opóźnienia.
Opóźnienie lotu – czy ubezpieczenie turystyczne zadziała?
Polisa podróżna to podstawa na wyjeździe. Przydaje się w wielu różnych sytuacjach. Czy obejmuje również opóźnienia podróży samolotem? Owszem. W ramach assistance turystycznego, podróżnik może liczyć na niezależną od przewoźnika pomoc finansową, która obejmuje pokrycie nieprzewidzianych wydatków po nagłym przełożeniu lotu.
Ile wypłaci ubezpieczyciel po opóźnieniu lotu?
Sprawdźmy, ile ubezpieczyciel płaci za opóźnienie lotu i w jakiej postaci wsparcie zapewnia. Przyglądamy się wybranym towarzystwom dostępnym w kalkulatorze ubezpieczeń turystycznych Mubi.
- mtu24.pl
Towarzystwo mtu24.pl zapewnia 1000 zł w przypadku opóźnienia lotu osoby objętej polisą turystyczną. ERGO Hestia, która jest właścicielem marki mtu24.pl, zaznacza, że limit odpowiedzialności ubezpieczyciela na wypadek opóźnienia samolotu o co najmniej 5 godzin wynosi do 10 000 zł, przy czym obejmuje to tylko koszty nieregulowane przez przewoźnika.
W ofercie ubezpieczenia dostępne jest bezpłatne przedłużenie ochrony o 48 godzin, jeśli lot powrotny opóźnia się z przyczyn niezależnych od podróżnego.
- SIGNAL IDUNA
Ubezpieczyciel pokrywa niezbędne wydatki do kwoty 250 euro (np. na przybory toaletowe) poniesione od 6. godziny oczekiwania na przełożony lot. Dotyczy to lotów przełożonych w tym samym dniu o co najmniej 5 godzin, ale nie obejmuje czarterów. Dodatkowe ubezpieczenie zwierząt domowych w ramach rozszerzenia zapewnia do 100 euro dziennie na przedłużenie opieki nad psem lub kotem (np. pobytu w hotelu dla zwierząt) przez maksymalnie 7 dni.
Ubezpieczyciel wymaga dostarczenia dokumentu potwierdzającego opóźnienie lotu, aby ustalić zasadność i wysokość odszkodowania. SIGNAL IDUNA na życzenie ubezpieczonego przekaże wiadomość wskazanym bliskim, gdy tylko dojdzie do zdarzenia, skutkującego opóźnieniem lotu lub zmianą planu podróży. Towarzystwo oferuje również darmowe przedłużenie ochrony ubezpieczeniowej.
- You Can Drive
Jest to submarka ERGO Hestii. Warunki likwidacji szkody z tytułu opóźnienia lotu wyglądają więc analogicznie jak w towarzystwie mtu24.pl (opisanym powyżej).
- UNIQA
UNIQA w zależności od wybranego pakietu oferuje różne wsparcie. W wersji podstawowej nie zapewnia żadnej pomocy po opóźnieniu lotu. Mogą na nie liczyć posiadacze wyższych pakietów. Wariant rozszerzony oznacza wsparcie w wysokości 500 zł, optymalny – 750 zł, a maksymalny – 1000 zł.
Ochrona w towarzystwie UNIQA przedłuża się automatycznie i bez żadnych opłat w przypadku powstania opóźnienia z przyczyn niezależnych. Działa maksymalnie przez 72 godziny. Klauzula ubezpieczenia opóźnienia lotu nie obowiązuje na loty czarterowe. Ubezpieczyciel wyłącza spod swojej odpowiedzialności również szkody, które nie zostały potwierdzone na lotnisku lub powstały wskutek katastrof naturalnych czy wycofania samolotu z użytku.
Ubezpieczenie opóźnienia lotu – ile kosztuje polisa?
Sprawdźmy, jak wyglądają oferty ubezpieczenia na wypadek opóźnienia lotu w konkretnym przypadku. Przyjrzyjmy się, jakie proponują warunki oraz ceny. W tym celu posłużymy się przykładem Mariusza (29 lat), który wybiera się samolotem na tygodniowy wypoczynek do Grecji. Chce, aby jego polisa była w najlepszej dostępnej cenie, dlatego odwiedził porównywarkę ubezpieczeń Mubi. Oto propozycje, które uzyskał:
Towarzystwo ubezpieczeniowe | Zakres oferty ubezpieczenia | Cena polisy (składka) |
---|---|---|
mtu24.pl | KL: 150 000 zł NNW: 30 000 zł OC: 50 000 zł bagaż: 2000 zł (opóźnienie lotu: 1000 zł) | 37 zł |
You Can Drive | KL: 200 000 zł NNW: 10 000 zł OC: 50 000 zł bagaż: 2000 zł (opóźnienie lotu: 1000 zł) | 44 zł |
SIGNAL IDUNA | KL: 40 000 euro NNW: 15 000 zł OC: 30 000 euro bagaż: 1000 zł (opóźnienie lotu: 250 euro) | 49 zł |
Generali | KL: 300 000 zł NNW: 40 000 zł OC: 50 000 zł bagaż: 1000 zł (opóźnienie lotu: 100 euro) | 57 zł |
Wiener | KL: 80 000 euro NNW: 20 000 zł OC: 250 000 zł bagaż: 2000 zł (opóźnienie lotu: 1000 zł) | 62 zł |
AXA Partners | KL: 600 000 zł NNW: 50 000 zł OC: 250 000 zł bagaż: 3000 zł (opóźnienie lotu: 350 zł) | 62 zł |
Proama | KL: 300 000 zł NNW: 20 000 zł OC: 100 000 zł bagaż: 2000 zł (opóźnienie lotu: 100 euro) | 63 zł |
UNIQA | KL: 750 000 zł NNW: 50 000 zł OC: 250 000 zł bagaż: 3000 zł (opóźnienie lotu: 500 zł) | 71 zł |
Zestawienie zawiera najtańsze propozycje poszczególnych ubezpieczycieli, które obejmują: OC prywatne, NNW podróżne, ubezpieczenie bagażu i aktywności sportowe. W nawiasie wyszczególnione są kwoty odpowiedzialności w przypadku opóźnienia lotu.
Najwyższe ubezpieczenie na wypadek opóźnienia lotu wynosi 250 euro (SIGNAL IDUNA), czyli ponad 1080 zł (wg kursu z dnia 18.04.2024 roku). Już najtańsza propozycja (mtu24.pl) oferuje niewiele niższe świadczenie (1000 zł), jeśli samolot nieoczekiwane złapie opóźnienie w podróży.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o odszkodowanie za opóźniony lot
Tak. Ubezpieczenie opóźnienia lotu wchodzi w zakres assistance podróżnego. W jego ramach otrzymasz środki w określonej kwocie i na pokrycie niezbędnych wydatków związanych z przełożeniem startu. Warunki odszkodowania określone są przez ubezpieczyciela w OWU. Świadczenie przyznawane jest na ogół pasażerom lotów, których opóźnienie wyniosło co najmniej 5 godzin i pokrywa wydatki, za które nie odpowiadają linie lotnicze.
Linie lotnicze obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE [(WE) nr 261/2004]. Są w nim ujęte kwoty, do których przewoźnicy ponoszą odpowiedzialność. Pasażerowie lotów, które mają opóźnienie powyżej 5 godzin, otrzymują do 250 euro (dot. lotów do 1,5 tys. km) lub do 400-600 euro (powyżej 1,5 tys. km). W przypadku mniejszego opóźnienia (2-3 godziny) kwota rekompensaty może być niższa o połowę. Już po odroczeniu lotu o co najmniej 2 godziny linie mają obowiązek zapewnić pasażerom niezbędne wsparcie (m.in. darmowy poczęstunek i możliwość kontaktu z bliskimi).
Pojedyncze opóźnienia mają miejsce na każdym lotnisku na świecie. Problem pojawia się, kiedy powtarza się to często i staje regułą portu lotniczego. W 2022 roku Bloomberg podał 10 najbardziej spóźnialskich lotnisk w Europie. Na niechlubnym szczycie znalazł się port lotniczy w Brukseli, gdzie aż 72% lotów była opóźniona, a 2,5% w ogóle się nie odbyła. Na kolejnych miejscach podium uplasowały się lotniska we Frankfurcie (68% opóźnień i 7,8% odwołań) oraz w Eindhoven (odpowiednio: 67% i 1,8%). Dalej znalazły się: Luton, Budapeszt, Lizbona, Paryż, Amsterdam, Nicea i ostatni w zestawieniu Londyn.
Powód opóźniania, kwalifikujący się do roszczeń odszkodowawczych musi być przyczyną niezależną. Mogą ją stanowić niesprzyjające warunki atmosferyczne, awaria lub wypadek komunikacyjny, uziemiający start maszyny. Również nagłe zdarzenie losowe, atak terrorystyczny, stajk, zamieszki czy niewypłacalność biura podróży lub upadłość linii lotniczych mogą prowadzić do powstania opóźnienia na lotnisku, za które możesz otrzymać rekompensatę.
Podsumowanie
- Odszkodowanie za opóźniony lot przysługuje pasażerom lotniczym, których lot został przesunięty o co najmniej 2 godziny. Wtedy przewoźnik powinien zapewnić im darmowy posiłek i picie oraz kontakt z rodziną i bliskimi.
- Jeśli start jest przełożony na inny dzień, pasażer powinien mieć zapewniony nocleg oraz transport do miejsca zakwaterowania oraz powrotny na lotnisko.
- Osoby z niepełnosprawnościami mają prawo domagać się samochodu/pokoju z udogodnieniami. Dzieci podróżujące bez osoby dorosłej powinny mieć zapewnioną opiekę.
- Linie lotnicze pokrywają koszty własne opóźnionego lotu do kwoty ok. 5500 euro.
- Odszkodowanie od przewoźnika za przesunięty lot wynoszą 250–600 euro w zależności od rodzaju lotu i pokonywanej odległości.
- Do pełnego zwrotu ceny biletu lub darmowego najbliższego lotu w powrotną stronę kwalifikują się pasażerowie lotów, których opóźnienie przekracza 5 godzin. W przypadku krótszych opóźnień niż 3 godziny, przewoźnik może zmniejszyć kwotę rekompensaty nawet o połowę.
- Ubezpieczenie opóźnionego lotu wchodzi w zakres polisy podróżnej. Warunki i atrakcyjne oferty znajdziesz w kalkulatorze ubezpieczeń turystycznych Mubi. W zależności od wybranej propozycji, ubezpieczyciel zapewnia od 350 zł do 250 euro w przypadku opóźnienia Twojej podróży!
Źródła:
https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_pl.htm
https://konsument.gov.pl/opozniony-odwolany-lot/
https://www.rynek-lotniczy.pl/wiadomosci/port-w-brukseli-najgorszy-w-europie-pod-wzgledem-opoznionych-lotow-14968.html
Dołącz do dyskusji